Pedagogisk
planering för storfritids
Sjöboskolan
år -15
VAD:
Fri lek
NÄR:
Ingen bestämd tidpunkt
SYFTE:
Vi
använder oss av fri lek där barnen får......
- får välja fritt utifrån sina intressen
- utveckla sin fantasi,nyfikenhet och kreativitet
- leka självständigt och tillsammans med andra ( socialt samspel)
- utveckla/prova egna idéer
- ta eget ansvar i leken
- lära sig lösa problem
- utveckla självförtroende
- HA KUL
HUR:
I
den fria leken får barnen.......
- olika lekmiljöer tex pysselrum, byggrum, skolgården, mysrum
- tid, plats och material samt stöd och uppmuntran från oss vuxna
- ta eget ansvar för sina val. Tillsammans med andra bestämma regler
- välja fritt och tex arbeta fram dans, rollspel, sång mm
- ta hänsyn till varandra och ta ansvar för material, träna på att lyssna på varandra och följa regler
- möjlighet att kunna leka med andra i olika åldrar
- leka inne eller ute
DOKUMENTATION:
Utvärdering sker vid
fritidsråden
VARFÖR:
Utdrag
från LGR 11
”En
viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang.
Skolan ska stimulera elevernas kreativitet,nyfikenhet och
självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa
problem. Eleverna ska få möjlighet att ta egna initiativ och ansvar
samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som
tillsammans med andra”
Pedagogisk
planering för storfritids
Sjöboskolan
år -15
VAD:
Fritidsråd
NÄR:
2 gånger/månad
SYFTE:
Vi
använder oss av fritidsråd så att barnen.....
- får använda sitt inflytande
- ska kunna påverka och ta ansvar över sin egna tid
- blir medvetna om vad demokrati är
- ser allas lika värde
- lär sig sina/våra rättigheter och skyldigheter
HUR:
Genom att använda oss
av fritidsråd.....
- får barnen möjlighet att leda ett möte
- lär sig barnen turtagande
- får barnen lära sig att lyssna och ta till sig andras åsikter
- får alla barn möjlighet att inför andra delge sina åsikter
- så går vi tillsammans igenom vår förslagslåda
- får barnen vara delaktiga och ta ansvar för sin miljö ute och inne
DOKUMENTAION:
Protokoll förs vid
varje möte som finns i en pärm. Utvärdering varje terminsslut. Se
bilaga
VARFÖR:
Utdrag
från LGR 11
”De
demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara
delaktig ska omfatta alla barn. De ska fortlöpande stimuleras att ta
aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas
informerade i frågor som rör dem.
Pedagogisk
planering för storfritids
Sjöboskolan
år -15
VAD:
Idrott/rörelse.
NÄR:
1 gång/vecka
SYFTE:
Vi
använder idrottshallen för att barnen ska ha möjlighet att....
- Utveckla grov/finmotoriken
- Lära sig regler, anpassa sig och kunna ta instruktioner
- lära sig att varje barn är viktig för att kunna genomföra en aktiviteter
- socialt klara av att delta i lek eller annan aktiviteter
- lära sig nya lekar och sporter
- acceptera vinst och förlust/träna demokrati
- våga prova/ hitta nya intressen/öva ledarskap/gruppstärkande/självförtroende
- HA KUL
HUR:
Genom
att gå till idrottshallen får barnen....
- Varierande aktiviteter, tex bollekar, redskap, rörelse
- Tydliga introduktioner/ riktlinjer om aktiviteten och komma överens om regler tillsammans
- Samarbetsövningar
- Välja aktivitet efter grupp tex tjej/killgympa, träna turtagning och vänta på sin tur är en del i det sociala samspelt.
- Ta del av nya sporter/lekar som både vuxna och barn presenterar
- Vara med och påverka innehållet genom att ge förslag och rösta/lotta fram olika aktiviteter
- ”Gilla läget” det är inte viktigt att vinna, utan att delta
DOKUMENTATION:
Muntlig utvärdering
efter varje pass och skriftlig vid terminsslut.
VARFÖR:
Utdrag
från LGR 11
”undervisningen
i ämnet idrott/hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar
allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt
aktiva”
”Fysiska
aktiviteter och en hälsosam livstil är grundläggande för
människors välbefinnande”
Pedagogisk
planering för storfritids
Sjöboskolan
år -15
VAD:
Skapande verksamhet
NÄR:
1 dag/vecka eller när tillfälle ges
SYFTE:
Vi
använder oss av skapande verksamhet där barnen får......
- träna sin finmotorik
- använda sin fantasi,nyfikenhet och kreativitet
- arbeta självständigt och tillsammans med andra ( socialt samspel)
- prova olika tekniker, uttrycksformer och material
- ta eget ansvar för material
- prova egna idéer och lösa problem
- utveckla självförtroende
- HA KUL
HUR:
I
den skapande verksamheten får barnen.......
- träna olika sorters aktiviteter som tex att sy, klippa,pärla,rita,måla mm
- skapa stimulerande miljöer/material, synliggöra material och idéer
- skapa olika aktiviteter med bestämda eller fria grupper ( skapa relationer)
- prova på att använda olika tekniker och material tex lera gips, färger
- ta eget ansvar för det material de plockar fram, se till att det används på ”rätt” sätt och att det rengörs och plockas bort.
DOKUMENTATION:
Sätta upp alstren på
fritids så alla kan se dem.
VARFÖR:
Utdrag
från LGR 11
”Skolan
ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självförtroende
samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Barnen ska
få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga
att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar