Vårt mål med verksamheten är att barnen skall
känna sig trygga och välkomna. Vi strävar efter att bedriva en verksamhet som
passar hela gruppen men även det enskilda barnet. Här på fritids arbetar vi för
att alla barn ska visa sig själva och andra respekt. I lek och i andra
aktiviteter arbetar vi för att barnen ska lära sig ta ansvar för sina
handlingar.
Konkreta mål
Ansvarskänsla:
Vi vill utveckla barnens förmåga att utifrån sin
ålder förstå och ta ansvar för sin handlingar.
Empati:
Kunna få barnen att förstå andra människors
situation och kunna tänka sig in i hur andra känner sig.
Nyfikenhet:
Få barnen att känna sig sugna på att testa nya
saker och hitta kunskap och lösningar på egen hand.
Självförtroende:
Vi vill att barnen ska tro på sig själva, kunna
misslyckas och försöka igen, våga tala i grupp och våga ha egna
åsikter.
Självkänsla:
Barnen ska kunna känna att de duger som de är och
blir trygga i sig själva.
Metod
Vi försöker göra detta genom att ge barnen ”
frihet under ansvar ” , och i olika aktiviteter smyga in emotionell och social
utveckling.
Vilket kan vara: att vi tex under vårterminerna
samarbetar med fritidsgårdarna i och med att barnen f.o.m årskurs 4 får bli
medlemmar, detta är även ett sätt att ”skola ut” barnen från
fritids.
Vårt mål är också att komma ut i kommundelen för
att se vad föreningslivet har att erbjuda och på så sätt vidga barnens
vyer.
Att föra in skolan på fritids kan innebära att
ämnet matte använda vid tex bakning och vid vissa spel. Ämnen som SV/SO vävs in
när vi har möten eller genomgångar av regler vid vissa lekar och tävlingar, där
barnen själva får dokumentera och sätta ihop ”kontrakt” som de sedan skriver
under. När det gäller att hitta svar på vissa frågor och funderingar så får
barnen söka på ”nätet”.
Elevinflytandet visar sig i att barnen själva får
bestämma var och vad de vill göra i den mån våra regler tillåter. Vi lägger även
stor vikt vid jämlikhet ,att flickor och pojkar får lika stort utrymme tex vid
samlingar och olika aktiviteter.
Vi förväntar oss att barnen bör kunna ta mer eget
ansvar när de har börjat på storfritids, detta får de visa genom att röra sig på
hela skolområdet/fotbollsplanerna utan att en vuxen alltid är med eftersom det
är stora ytor.
Vi nyttjar även vår idrottshall i den mån den är
ledig och verksamheten så tillåter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar